Kemik Suyu Faydaları Nelerdir?

kemik-suyu

Kemik Suyu İçmeniz İçin Sebep Çok…

Bilim dünyasında vücut sağlığına birçok katkısının araştırılıp kanıtlandığı kemik suyu son dönemde oldukça yaygınlaşmıştır.

Peki kemik suyu nedir ?

Son dönemde sağlıklı bir içecek olarak popülerlik kazanan kemik suyunun çıkışı aslında tarih öncesine dayanmaktadır. Doğal beslenmenin temelinin atıldığı dönem olan avcı toplayıcılar yenemeyen kemik, toynak gibi hayvanlardan elde ettikleri parçaları tüketebilecekleri bir içeceğe çevirirlerdi. Şimdi ise son derece besleyici özellikte olan kemik suyunu çorbalarda soslarda birçok yemeğin içinde veya sağlıklı bir içecek şeklinde yaygın olarak kullanmaktayız.

Kemik Suyu Nasıl Yapılır ?

Kemik suyu sığır eti, dana eti, hindi, kuzu, bizon, manda, geyik eti, tavuk, balık gibi hayvanların kemiğinin ve bağ dokusunun kaynatılmasıyla yapılmaktadır. 1-2 kg kadar hayvan kemiği yüksek ısıda fırında 10- 15 dakika kadar karamelize edilir. Sonrasında 4 litre su, 2 yemek kaşığı elma sirkesi ve karamelize olan hayvan kemiği bir kaba yerleştirilir, kaynatılır ve kısık ateşe alınır. 12-24 saat arası pişirilir. Piştikten sonra soğumaya bırakılır ve katı parçalar atılıp süzülür.

En besleyici ve lezzetli kemik suyunu hazırlamak için öncelikle uzun süre kaynatılması önemlidir.  Diğer bir önemli nokta ise Sirke eklenmesidir. Çünkü sirke kemikteki değerli besinlerin tümünü kemikten dışarı çıkarıp tüketeceğiniz suya çeker. Tadını güzelleştirmek için isteğinize göre sebze, baharat ve yeşillik ilave edilebilir. Yaygın kullanılan ilaveler arasında sarımsak, soğan, kereviz, havuç, maydanoz, defne yaprağı ve kekik bulunmaktadır. Bunlar hemen birinci adımda eklenebilir. Gördüğünüz gibi sağlıklı bir kemik suyunu yapmak oldukça kolaydır.

Diğer bir önemli nokta ise yapılan kemik suyunun en iyi koşullarda saklanmasıdır. Büyük kaplarda saklamak daha kolay olsa da yalnızca +4 derecede 5 gün dolapta güvenle saklanabilir. Eğer kemik suyu tüketeceğinizden fazla ise en uygun saklama koşulu -18 derecede küçük kaplar halinde 3 ay dondurularak saklanmasıdır.

Ne sıklıkla İçilmeli?

Maksimum sağlık yararları için günde 1 fincan (237 ml) kemik sütü içilmesi önerilmektedir. Kişiden kişiye değişiklik gösterse de günde veya haftada 1 fincan kemik suyu içilmesi sağlığa katkılarından yararlanmayı sağlamaktadır.

Kemik Suyu İçmek İçin 6 Neden

1. Kemik Suyu Çok Önemli Vitaminler ve Mineraller İçerir

Kemik suyunun besleyicilik kalitesini  oluşturan; hayvan kemiklerinde bulunan kalsiyum, magnezyum, fosfor, potasyum gibi mineraller ve iliklerde bulunan A vitamini, K vitamini, çinko, demir, selenyum mineralleri ve omega 3 omega 6dır.

Ayrıca balık kemikleri tiroit ve metabolizmanın sağlıklı çalışabilmesi için gerekli olan iyotu içermektedir. Bağ dokuları kıkırdakta bulunan ve eklem sağlığına faydası olan glukozamin ve kondroitin açısından besleyici özelliktedir.

Kemik ve bağ dokuları pişirildiğinde jelatin haline dönüşen ve bazı önemli amino asitleri içeren protein kolajeni de içeriğinde bulundurmaktadır. Kemik suyunu yaparken tüm malzemeler kaynatıldığında kemik ve bağ dokularının içerdiği vitamin mineraller kolayca vücuda emilebilecek şekilde suya salınır. Fakat her kemik grubu farklı olduğundan suda bulunan besin maddelerinin tam miktarını bilmek zordur. Bu sebeple ne kadar çok içilirse o kadar fazla besin maddeleri vücuda alınmaktadır.

2. Sindirim Sistemine Yardımcı Olur

Yapılan birçok çalışma, genel sağlığın büyük oranda bağırsakların sağlığına bağlı olduğunu açıklamaktadır.

Kemik suyunun sindirimi kolaydır. Kemik suyunda bulunan jelatin doğal olarak sıvıları tutma özelliğine sahiptir ve bu sebeple sindirim sitemindeki suya da bağlayabilmektedir. Bu sayede besinlerin daha kolay sindirilmesine yardımcı olmaktadır.(1)

3. Enflamasyonla Mücadelede Yardımcı Olabilir

Kemik suyu içinde bulunan glisin ve arginin gibi bir çok aminoasit güçlü anti-inflamatuar etkilere sahiptir.(3) Özellikle Arginin, obezite ile ilişkili iltihaplarla mücadeleye yardımcı olabilir. Yapılan bir çalışmada, kandaki yüksek arjininin, obez kadınlardaki iltihaplanmanın azalmasıyla ilişkili olduğu belirtilmiştir. (4)

Farelerde yapılan bir başka araştırma, obez bireylerde arjinin ilavesinin iltihaplanmayla mücadeleye yardımcı olabileceğini, ancak bu sonuçları desteklemek için insanlarda daha fazla araştırma yapılmasının gerekli olduğunu belirtmektedir.(5)

Kronik enflamasyon durumu ciddi hastalıklara sebep olabilmektedir. Bunlara kalp hastalığı, diyabet, metabolik sendrom, Alzheimer hastalığı, artrit ve birçok kanser türü dahildir. Bu hastalıklara karşı bolca anti-inflamatuar besinler yemek önemlidir.

4. İçindeki Besinlerin Eklem Sağlığına İyi Geldiği Gözlemlenmiştir

Pişirme işlemi sırasında, kemiklerin ve bağ dokusundaki ana protein olan kolajen, jelatin denilen başka bir proteine ayrılır. Jelatin, eklem sağlığını destekleyen önemli amino asitler içermektedir. Yapılan bir çalışmada, romatoid artritli 60 kişi üç ay boyunca tavuk kollajeni tüketmiş ve çalışmaya katılan kişilerin tamamında görülen semptomların belirgin olarak düzeldiği görülmüştür. Çalışmaya katılan 4 kişide de hastalığın tamamen ortadan kalktığı görülmüştür.(10)

Kemik suyunda, kıkırdakta bulunan doğal bileşikler olan glukozamin ve kondroitin içerir. Birden fazla çalışma, glukosamin ve kondroitinin eklem ağrısını ve osteoartrit semptomlarını azaltabileceğini göstermiştir.(6,7,8,9,)

Kemik suyu içerisindeki proteinlerin, kronik romatizmal hastalıklara karşı koruyucu etkisi kanıtlanmıştır.

5. Kilo Kaybı Dostudur

Kemik suyunda bulunan jelatin tokluk hissi vermektedir. Böylece kilo kaybı dostu besinler arasındadır.  Araştırmalarda kemik suyu bazlı çorbaları düzenli olarak tüketen kişilerde tokluk oranının artarak kalori alımın azaldığını ve zamanla kilo vermeye yardımcı olduğu görülmüştür (11,12)

53 erkek üzerinde yapılan başka bir çalışmada ise direnç eğitimi ile birlikte, kolajen tüketiminin kas kütlesinin artmasına ve vücut yağının azalmasına yardımcı olduğu bulunmuştur. (15)

6. Uyku ve Beyin Fonksiyonunu Geliştirebilir

Birden fazla çalışma, kemik suyunda bulunan glisin adlı aminoasitin uykuya dalmada yardımcı olduğunu göstermektedir. (16,17,18)

Yapılan bir çalışma, yatmadan önce 3 gram glisin almanın uykuya dalmada zorluk çeken bireylerde uyku kalitesini önemli ölçüde artırdığını bulmuştur. Bu çalışma aynı zamanda glisin’in gündüz uykusuzluğunu azalttığını, zihinsel fonksiyonları ve hafızayı geliştirdiğini bulmuştur(16).

Habit E-Bülten'e Üye Olun!

Haftalık faydalı bilgiler email adresine gelsin...

İlgili Yazılar

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir