Probiyotik ‘lerin Sağlığa 8 Faydası

Probiyotik hap

Probiyotik ler, fermente gıdalar ya da takviyelerle elde edebileceğimiz canlı mikroorganizmalardır (1).7-jar-of-pickles

Gittikçe artan sayıda araştırma, sindirim sistemimizdeki bakterilerin dengesinin veya dengesizliğinin genel sağlığımızla ve hastalıklarla bağlantılı olduğunu göstermektedir.

Probiyotikler, bağırsak bakterilerinizin dengeye sokmaya yarar, bunun sağlığa faydaları da çok fazladır.
Bunlara, kilo kaybı, sindirim sistemi sağlığı, bağışıklık fonksiyonu ve daha fazlası da dahildir (2, 3).
Bu makale probiyotiklerin faydalarına ilişkin genel bir bakışı içermektedir.

1. Probiyotik ler, Sindirim Sisteminizdeki Dost Bakterileri dengelemeye yardımcı olur.

Probiyotikler “dost” bakterileri içerir. Bunlar, tüketildiğinde çeşitli faydalar sağlayabilen canlı mikroorganizmalardır (1).
Bu faydaların, probiyotiklerin bağırsak bakterilerinin doğal dengesini düzeltme yeteneğinden kaynaklandığı düşünülmektedir (4).
Etkiledikleri sindirim sorunları, alerji, zihinsel sağlık sorunları, obezite ve daha fazlasını içerebilir (5).
Probiyotikler genellikle fermente gıdalarda bulunur veya takviye olarak alınır. Çoğu insan için güvenilir görünüyorlar.
Özet : Probiyotikler canlı mikroorganizmalar. Yeterli miktarda alındığında, bağırsak bakterilerinin doğal dengesini düzeltmeye yardımcı olabilirler. Sonuç olarak çeşitli faydaları bulunmaktadır.
2. Probiotikler İshal’ı Önlemede ve Tedavide Yardımcı Olabilir.

Probiyotikler, ishali önleme veya ciddiyetini azaltma yetenekleri ile ünlüdür.
İshal, antibiyotik kullanmanın ortak bir yan etkisidir. Bu, antibiyotiklerin bağırsaktaki iyi ve kötü bakterilerin dengesini olumsuz etkileyebileceği için oluşur (6).
Birkaç çalışma, probiyotik kullanımın, antibiyotikle ilişkili ishal riskinde azalma ile ilişkili olduğunu ileri sürmektedir (7, 8, 9).Probiyotik sauerkraut

Bir çalışmada, araştırmacılar probiyotik alarak antibiyotikle ilişkili ishali % 42 oranında düşürdüklerini bulmuşlardır (10).
Probiyotikler, antibiyotikle ilişkili olmayan diğer diyare formlarını gidermeye de yardımcı olabilirler.
35 araştırmanın büyük bir derlemesinde bazı probiyotik türler bulaşıcı diyare süresini ortalama 25 saat azaltabildiği görülmüştür (11).
Probiyotiklerin yolculuğa bağlı ishal riskini %8, diğer nedenlerden kaynaklanan ishal riskini çocuklarda% 57, yetişkinlerde% 26 oranında azalttığı tespit edilmiştir (12).
Etkinliği, alınan probiyotik türüne ve dozuna bağlı olarak değişir (13).
Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus casei ve maya Saccharomyces boulardii gibi türler, genellikle ishal riskinde azalma ile ilişkilidir (9, 12).
Özet : Probiyotikler, çeşitli sebeplerden dolayı oluşan diyare riskini ve şiddetini azaltabilir.
3. Probiyotik Takviyeler Mental Sağlığınıza Faydalı Olabilir;

7.greek-yogurt-granola-and-blueberries-in-glass-jar

Bağırsak sağlığı ile zihinsel sağlığın birbirine bağlı olduğunu kanıtlayan çalışmalar git gide artmaktadır (14).
Hem hayvanlar hem de insanlar üzerinde yapılan çalışmalar, probiyotik takviyelerin bazı zihinsel sağlık bozukluklarını iyileştirebileceğini göstermiştir (15).

1-2 Ay boyunca Bifidobakterium ve Lactobacillus alan insanların araştırıldığı 15 çalışmada, insanlarda kaygı, depresyon, otizm, obsesif kompalsif (OKB) belirtilerinin azaldığı ve hafızanın geliştiği gözlemlenmiştir. (15).
6 hafta süren bir çalışmada, günde 100 gram probiyotik yoğurt tüketen veya günlük probiyotik kapsül alanlar, genel sağlık, depresyon, kaygı ve stres konularında düzelme gösterdiler (16).
Depresyonlu 40 hastayı içeren bir çalışmada da iyileşme görüldü.
8 hafta boyunca probiyotik takviyeler alanlar, probiyotik almayan insanlara kıyasla, depresyon düzeyleri düştü (17).
Özet : Yapılan araştırmalar probiyotik alımının depresyon, anksiyete, stres ve hafıza zayıflığı gibi zihinsel sağlık bozukluklarının semptomlarını iyileştirmeye yardımcı olabildiğini göstermiştir.

4. Bazı Probiyotik Türler Kalbinizin Sağlıklı Kalmasına Yardımcı Olabilir;

7-three-different-kinds-of-miso-pasteProbiyotikler, LDL’yi (“kötü”) kolesterolü ve kan basıncını düşürerek kalbinizin sağlıklı kalmasına yardımcı olabilir.
Bazı laktik asit üreten bakteriler, bağırsakta safrayı kırarak kolestrolü düşürür (18).
Safra, çoğunlukla kolestrolden yapılmış doğal olarak oluşan bir sıvıdır, sindirime yardımcı olur. Safrayı kırarak probiyotikler, kana karışacak fazla kolestrolü engellemiş olurlar. (19).
5 çalışmanın incelenmesi, 2-8 hafta boyunca bir probiyotik yoğurt yemenin toplam kolesterolü % 4 ve LDL kolesterolü % 5 düşürdüğünü göstermiştir (20).

Başka bir çalışmada, 6 ay süreyle kullanım sonucunda toplam kolestrol ve LDL’de herhangi bir fark gözlemlenmemiş ancak HDL Kolestrolde bir yükselme gözlemlenmiştir. (21)
Probiyotik tüketimi tansiyonu düşürebilir. 9 çalışmanın incelenmesi, probiyotik takviyelerin kan basıncını düşürdüğünü göstermiştir, ancak çok az miktarda…(22)
Kan basıncıyla ilgili herhangi bir fayda sağlamak için, probiyotik takviye 8 hafta boyunca ve günde 10 milyon koloni oluşturucu birim (CFU) aşacak şekilde alınmalıdır.(22)
Özet : Probiyotikler “kötü” LDL kolestrol düzeylerini azaltarak ve kan basıncını ılımlı bir şekilde düşürerek kalbi korumaya yardımcı olabilir.
5. Probiyotikler Belirli Alerjilerin ve Egzamanın Ciddi Etkilerini Azaltabilir;
Bazı probiyotik türler, çocuklarda ve bebeklerde egzama şiddetini azaltabilir.7-two-pieces-tempeh
Bir çalışma, probiyotiksiz süt ile beslenen bebeklere kıyasla, probiyotik destekli süt ile beslenen bebeklerin için egzama semptomlarının iyileştiğini gösterdi (23).
Bir başka çalışma, gebelik sırasında probiyotik alan kadınların çocuklarını izledi. Bu çocukların, yaşamlarının ilk iki yılında egzama gelişme riskinin % 83 daha düşük olduğu gözlemlendi (24).
Bazı probiyotiklerin egzama ve alerjiyi azalttığıyla ilgili çalımalar olsa da kanıtlar zayıftır , aynı zamanda süt veya süt alerjisi olan kişilerde inflamatuar tepkileri azaltabilir. Bununla birlikte her iksi için de kanıtlar zayıftır ve daha ileri seviye çalışmalara ihtiyaç vardır (25, 26, 27).

Özet : Probiyotikler bebeklerdeki egzama gibi bazı alerjilerin riskini ve ciddiyetini azaltabilir. Bununla birlikte, daha fazla araştırma gereklidir.

6. Probiotikler Bazı Sindirim Sistemindeki Bozuklukların Belirtilerini Azaltabilir;

ABD’de bir milyondan fazla insan, ülseratif kolit ve Crohn hastalığı da dahil olmak üzere inflamatuar bağırsak hastalıklarından mustariptir. (28).
Bifidobakterium ve Lactobacillus türlerinden oluşan belirli probiyotikler tipler, ülseatif kolit semptomların düzelmesine neden olmuştur (29).
Şaşırtıcı bir şekilde, bir çalışma probiyotik E. coli Nissle ile takviyenin ülseratif kolitte remisyonun sürdürülmesinde ilaçlar kadar etkili olduğunu bulmuştur (30).
Bununla birlikte, probiyotiklerin Crohn hastalığının semptomları üzerinde çok az etkisi olduğu görülmektedir (31).
Bununla birlikte, probiyotikler diğer bağırsak hastalıkları için fayda sağlayabilir. Eski araştırmalar, irritabl bağırsak sendromu (IBS) semptomlarına yardımcı olabileceğini gösteriyor. (32).
Ayrıca şiddetli nekrotizan enterokolit riskini % 50 oranında azalttığı gösterildi. Bu prematüre bebeklerde ortaya çıkan ölümcül bir bağırsak hastalığıdır. (33).

Özet: Probiotikler ülseratif kolit, IBS ve nekrotizan enterokolit gibi barsak hastalıklarının semptomlarını azaltmaya yardımcı olabilir.

7. Probiyotikler Bağışıklık Sisteminizi Güçlendirmede Yardımcı Olabilir;

Probiyotik hap

Probiyotikler, bağışıklık sisteminize katkı sağlamanıza yardımcı olabilir ve zararlı bağırsak bakterilerinin büyümesini engeller (34).
Ayrıca, bazı probiyotiklerin vücuttaki doğal antikor üretimini teşvik ettiği gösterilmiştir. Ayrıca, IgA üreten hücreler, T lenfositler ve doğal öldürücü hücreler gibi bağışıklık hücrelerini de güçlendirebilirler (35, 36).
Büyük bir inceleme, probiyotiklerin alınmasının solunum yolu enfeksiyonlarının olasılığını ve süresini azalttığını bulmuştur. Bununla birlikte, kanıtların kalitesi düşüktür (37).
570’den fazla çocuğu kapsayan bir başka çalışma, Lactobacillus GG kullanmanın solunum yolu enfeksiyonlarının sıklığını ve ciddiyetini % 17 oranında azalttığını ortaya koymuştur (38).
Probiyotik Lactobacillus crispatus’ın kadınlarda idrar yolu enfeksiyonu (İYE) riskini % 50 oranında azalttığı da gösterildi (39).

Sonuç : Probiyotikler, bağışıklık sisteminizi güçlendirmenize ve enfeksiyonlara karşı korunmanıza yardımcı olabilir.

8. Probiyotikler Kilo Vermenize ve Bel Yağlarınızı Eritmenize Yardımcı Olabilir;

Probiotikler bir takım farklı mekanizmalar yoluyla kilo vermeye yardımcı olabilir (40).

Probiyotik yogurt
Örneğin, bazı probiyotikler bazı yağların bağırsakta emilimini engeller.
Daha sonra yağ vücutta depolanmak yerine dışkılardan atılır (41, 42).
Probiyotikler, daha uzun süre tok hissetmenize, daha fazla kalori yakmanıza ve daha az yağ depolamanıza yardımcı olabilir. Bu, kısmen GLP-1 gibi bazı hormonların seviyelerini yükseltmesinden kaynaklanır (43, 44).
Doğrudan kilo vermeye de yardımcı olabilirler. Bir çalışmada, 3 ay boyunca Lactobacillus rhamnosus kullanan kadınlar, probiyotik almayan kadınlardan % 50 daha fazla kilo verdi (45).
210 kişinin oluşturduğu bir başka araştırmada, düşük dozlarda Lactobacillus gasseri’nin 12 hafta süreyle alınmasının göbek yağında% 8,5’lik bir azalma sağladığı bulundu (46).
Bununla birlikte, tüm probiyotiklerin kilo kaybına yardımcı olmadığının farkında olmak önemlidir.
Şaşırtıcı bir şekilde, bazı çalışmalar, Lactobacillus acidophilus gibi bazı probiyotiklerin kilo alınmasına neden olabildiğini gösterdi (47).
Probiyotikler ve kilo arasındaki bağlantıyı açıklığa kavuşturmak için daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır (48).

Sonuç : Belirli probiyotikler, kilo vermenize ve karın bölgesindeki yağları kaybetmenize yardımcı olabilir. Bununla birlikte, bazı türler kilo artışıyla bağlantılıdır.

Probiyotiklerden Yararlanmanın En İyi Yolu;
Çeşitli gıdalardan veya takviyeden probiyotik alabilirsiniz.
Canlı probiyotik kültürler, süt ürünlerinde sıklıkla bulunurlar. Turşular, tempeh, miso, kefir, kimchi, ve soya ürünleri gibi fermente gıdalar da bazı laktik asit bakterileri içerebilir.
Probiyotikleri tabletler, kapsüller ve kuru formda bakteri içeren tozlar olarak da alabilirsiniz.
Bununla birlikte, bazı probiyotiklerin mide asidi ile bağırsaklara ulaşmadan yok edilebileceğini unutmayın. Bu da amaçlanan faydalarından hiçbirini alamayacağınız anlamına gelir.
Yukarıda tartışılan faydalardan herhangi birini tecrübe etmek isterseniz, yeterli miktarlarda tüketmeniz önemlidir.
Yararları gösterilen çalışmaların çoğunda günde 1 milyar ila 100 milyar canlı organizma ya da koloni oluşturan birimlerin (CFU) dozajları kullanıldı.

Kaynak: Authority Nutrition

Habit E-Bülten'e Üye Olun!

Haftalık faydalı bilgiler email adresine gelsin...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir